Teksturowanie jest jedną z popularnych technik znajdujących zastosowanie w grafice komputerowej. Wykorzystanie tego sposobu sprawia, że różnorodne detale powierzchni obiektów przestrzennych można przedstawić za pomocą funkcji matematycznych, określanych także mianem tekstur proceduralnych. Można to też zrobić z wykorzystaniem obrazów bitmapowych, zwanych teksturami.
Mapowanie tekstury wyjaśnia, w jaki sposób należy powiązać wartości funkcji, czy też piksele z powierzchnią rozpatrywanego obiektu. Proces teksturowania pozwala określić różnorodne parametry generowanego obrazu, w tym jego barwę, stopień odbicia, rozproszenia światła, współczynnik jego załamania, czy też transparentność. Warto podkreślić, że tekstury bitmapowe w większości przypadków dotyczą zdjęć powierzchni rzeczywistych przedmiotów, takich jak choćby tkanina, ściana, czy deska. Z kolei tekstury proceduralne są wzorami generowanymi programowo. Dobrym przykładem są tu szachownice, czy chmury. Co istotne, tekstury mogą występować w jedno, dwu i trójwymiarowej postaci.
Można powiedzieć, że teksturowanie stanowi alternatywę dla modelowania geometrycznego, zwłaszcza, że prezentacja szczegółów obiektu za pomocą tego drugiego sposobu, często okazuje się nie tyle trudna i mało praktyczna, co po prostu niemożliwa.
« Na czym polega modelowanie? Czym są marching cubes? »