Woksel jest pojedynczym, najmniejszym elementem składającym się na przestrzeń w grafice trójwymiarowej. Można powiedzieć, że stanowi on swego rodzaju odpowiednik piksela występującego w grafice dwuwymiarowej. Wykorzystanie wokseli umożliwia przedstawienie danej sceny w postaci trójwymiarowej tablicy o ustalonych wymiarach.
W związku z powyższym, woksele bardzo często wykorzystuje się do prezentacji, a także analizy danych naukowych, a także medycznych, zwłaszcza takich, w których kładzie się nacisk na informacje znajdujące się wewnątrz rozpatrywanych obiektów. Poza tym, za sprawą nowoczesnych kart graficznych możliwe jest także zastosowanie wokseli do tworzenia demonstracji scenowych. Co więcej, w życiu codziennym również możemy natknąć się na grafikę bazującą na wokselach. Ma to miejsce choćby w przypadku styczności z obrazami otrzymywanymi z różnego rodzaju tomografów.
Jeśli zaś chodzi o świat gier komputerowych, czy animowanych filmów trójwymiarowych, to grafika bazująca na wokselach jest rzadziej spotykana, bowiem w tym przypadku wykorzystuje się raczej grafikę opartą na siatce wielokątów. Taką tendencję można w łatwy sposób wytłumaczyć za pomocą argumentu, zgodnie z którym informacje zawarte wewnątrz bryły nie są istotne z punktu widzenia tworzenia gier, czy filmów 3D.
« Kiedy zamówić wizualizację płytek? Czym jest mapowanie? »