Porównując animacje 2d i 3d warto na początku zaznaczyć, że podstawowym czynnikiem różnicującym te dwa procesy jest po prostu sam sposób odwzorowania, przedstawienia rzeczywistości. Mamy tu więc do czynienia z odwzorowaniem dwuwymiarowym, którego dobrym przykładem są kreskówki, a także z odwzorowaniem trójwymiarowym, choćby w postaci filmów animowanych, takich jak „Pingwiny z Madagaskaru”, czy „ Shrek”.
Różnice występujące pomiędzy animacjami można też zaobserwować na przykładzie sposobu wykorzystania każdej z nich w reklamie. I tak, podczas gdy te trójwymiarowe znajdują przede wszystkim zastosowanie w procesie prezentacji produktu, technologii, czy urządzenia, tak filmy dwuwymiarowe stosuje się raczej do wyjaśniania i zobrazowania pewnych zjawisk, tak by przekaz był możliwie łatwy do zrozumienia. Należy przy tym podkreślić, że animacja 3d jest bardziej zaawansowaną formą prezentacji, która pozwala na bardziej naturalne, żywsze odwzorowanie rzeczywistości. Tym samym, proces jej tworzenia odznacza się większą czasochłonnością i stopniem skomplikowania, niż ma to miejsce w przypadku animacji dwuwymiarowej.
Co jednak ciekawe, specjaliści zarówno z branży reklamowej, jak i filmowej coraz częściej łączą w swoich projektach te dwa rodzaje animacji, dzięki czemu jeszcze przedsięwzięcie zyskuje na wiarygodności i atrakcyjności.