Marching cubes, czyli w dosłownym tłumaczeniu maszerujące sześciany, to algorytm powszechnie stosowany na potrzeby grafiki komputerowej. Dzięki jego wykorzystaniu możliwe jest stworzenie siatki wielokątów dla konkretnego pola skalarnego, którego przykładem może być pole temperatury, gdzie każdemu fragmentowi przestrzeni fizycznej przyporządkowuje się określoną temperaturę.
Taka siatka wielokątów pozwala na przybliżenie powierzchni ekwipotencjalnej – czyli posiadającej równy potencjał – wraz z jego wartością graniczną. W praktyce zabieg ten oznacza podział przestrzeni na regularną siatkę tworzoną przez sześciany, przy czym gęstość podziału jest w tym przypadku wyznacznikiem dokładności odtwarzanego obrazu, a także stanowi istotną informacją na temat czasu potrzebnego do stworzenia algorytmu.
Warto zaznaczyć, że jednym z najważniejszych zastosowań marching scubes jest wizualizacja danych medycznych w przestrzeni, którą tworzy się w oparciu o dwuwymiarowe obrazy przekroju ciała. Dla przykładu, za pomocą algorytmu można odtworzyć powierzchnię głowy pacjenta, co da się otrzymać ze 150 obrazów pochodzących z rezonansu magnetycznego. Marching scubes są też przydatne w programach graficznych, zwłaszcza do tworzenia tak zwanych meaballs, czyli obiektów graficznych przypominających organiczne twory.
« Co to jest teksturowanie? Czym jest wirtualna wycieczka? »