Mianem modelowania określamy proces tworzenia obiektów trójwymiarowych wraz z ich modyfikacją. Działanie tego rodzaju jest możliwe dzięki wykorzystaniu wyspecjalizowanego programu komputerowego o nazwie modeler, który nie tylko zapewnia potrzebne do pracy narzędzia, ale także dostarcza zbioru figur przestrzennych, potrzebnych do zbudowania obiektu.
Możemy wyróżnić kilka różnych technik modelowania, a więc modelowanie podstawowe i złożone, przy czym to drugie dzieli się jeszcze na podgrupy, takie jak wytłaczanie, bryły obrotowe, CSG (Constructive Solid Geometry), mapy wysokości, mapy przemieszczeń, subdivision surfaces, flora oraz metakule. Podstawowe techniki modelowania pozwalają na budowanie trójwymiarowych obiektów z siatek wielokątów, bądź też określanie ich na podstawie krzywych lub powierzchni parametrycznych. Z kolei złożone metody modelowania pozwalają na przeprowadzanie bardziej zaawansowanych zabiegów na obiektach, takich jak nadawanie im głębi, obrotowości, definiowanie ich przez operacje boolowskie (czyli sumę, iloczyn i różnicę), czy narzucanie im bardziej obłego, czy też organicznego kształtu.
Oczywiście, uzyskanie każdego z wymienionych wyżej efektów jest możliwe za pomocą odrębnej techniki modelowania.
« Czym jest mapowanie? Co to jest teksturowanie? »