Mianem wizualizacji określamy ogół graficznych metod tworzenia, analizowania, a także przekazywania informacji. Wszak, ludzie od dawien dawna komunikują się za pomocą środków wizualnych, czy to w odniesieniu do faktów i rzeczywistych komunikatów, czy też w zakresie abstrakcyjnych idei.
Współcześnie, wizualizacja znajduje szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach życia, choćby takich jak badania naukowe, reklama, czy dyscypliny typowo techniczne. I tak na przykład, wizualizacja produktowa pozwala na dokładne zapoznanie się z właściwościami danego obiektu, w tym z jego proporcjami, zasadniczymi elementami budowy, czy cechami charakterystycznymi.
Na rynku powstaje coraz więcej firm, które trudnią się tworzeniem profesjonalnych, zaawansowanych wizualizacji. Polegają one na stworzeniu w pełni trójwymiarowego obrazu obiektu, tak by możliwa była jego prezentacja w szerokich kręgach. Efekt jest w tym przypadku o tyle interesujący, że oglądając na przykład wizualizację pomieszczenia można odnieść wrażenie, iż przebywa się w jego wnętrzu. Wszystko jest więc bardzo autentyczne.
Liczne badania marketingowe dowodzą, że wizualizacje są bardzo pomoce zarówno w promowaniu, jak i w sprzedaży produktu. Szacuje się, że im wizualizacja bardziej efektowna i przekonująca, tym wyższa jest sprzedaż produktu.