Wizualizacje architektoniczne polegają na etapowym tworzeniu wizji danego obiektu, który jeszcze nie powstał lub też jest właśnie w trakcie budowy. Działania w tym zakresie rozpoczyna się od modelowania, które polega na konstruowaniu trójwymiarowych obiektów, co najczęściej odbywa się przy wykorzystaniu rysunku dwuwymiarowych (2D), pochodzących z programów posiadających taką funkcję.
W dalszej kolejności następuje tworzenie samych materiałów oraz ich nakładanie, przy czym współcześnie można już symulować takie efekty jak zmiana kierunku rozchodzenia się fali akustycznej lub elektromagnetycznej – tzw. refrakcja, czy efekty kaustyczne (konsekwencja przecięcia się promieni świetlnych, które wyszły z jednego punktu, ale pod różnymi kątami, załamanych lub też odbitych przez odpowiedni układ optyczny). Kiedy materiały zostaną już utworzone i nałożone, wówczas przystępuje się do procesu ustawienia oświetlenia. Ta pozornie prosta czynność wymaga dużego skupienia i uwagi, dzięki którym możliwie jest przedstawienie obiektów w możliwie najkorzystniejszym świetle.
Ostatnim etapem tworzenia wizualizacji jest komputerowe obliczenie odbicia światła, czyli tak zwany rendering.